A+ R A-

اخبار مهم

بخشودگی 100% جرائم مالیاتی به شرط پرداخت اصل مالیات تا   پایان  اسفند...

بخشودگی 100% جرائم مالیاتی به شرط پرداخت اصل مالیات تا پایان اسفند...

مدیر کل امور مالیاتی از بخشودگی 100% جرائم مالیاتی به شرط پرداخت اصل مالیات تا پایان اسفند ماه 95 خبر...

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در جمع برترین های تولید کشور تشریح کرد: برنامه های...

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در جمع برترین های تولید کشور تشریح کرد: برنامه های...

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جمع برترین های بخش تولید کشور، برنامه های نظام مالیاتی برای رونق اقتصادی،...

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان خبر داد: الزام کلیه دستگاه های دولتی و موسسات وابسته...

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان خبر داد: الزام کلیه دستگاه های دولتی و موسسات وابسته...

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان از الزام کلیه دستگاه های دولتی و موسسات وابسته به دولت به ارایه اطلاعات به...

بوستان مالیات در شهرستان زرند افتتاح شد

بوستان مالیات در شهرستان زرند افتتاح شد

 فرماندار زرند خبر داد: بوستان مالیات در شهرستان زرند افتتاح شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان کرمان،...

خوش اخلاقي مالياتي و اصول حاكم بر آن

اخلاق، ضرورت و لازمه يک جامعه سالم است و به علت کارکردها و پيامدهاي مثبت فردي، سازماني و اجتماعي آن است که همواره توجه دانشمندان، مربيان و مديران سازمان‌ها را برانگيخته است تا براي حفظ و ارتقاي سطح آن کوشش کنند. هر جامعه‌اي که بتواند اصول و ارزش‌هاي اخلاقي را در ميان افراد خود گسترش دهد، پيش‌شرط حرکت در مسير تعالي را اجرا کرده است. در حرفه ماليات، با توجه به اينکه اعضاي اين حرفه در تعامل زياد با افراد يک جامعه هستند، عدم رعايت اصول و آيين‌هاي اخلاقي مرتبط با حرفه ماليات، مي‌تواند بر روند توسعه و رشد نظام مالياتي در جامعه تأثير بسزايي گذاشته و عملکرد حرفه را با چالش روبه‌رو سازد.
ماليات از منابع مهم درآمد دولت‌ها است. ثبات و تداوم وصول ماليات، موجب ثبات در برنامه‌ريزي دولت براي ارائه خدمات موردنياز کشور در زمينه‌هاي گوناگون مي‌شود. از مصاديق غيردرآمدي نظام مالياتي، تحميل بار اجرايي سياست عدالت اجتماعي بر نظام‌هاي مالياتي است. در کشورهاي توسعه‌يافته، شهروندان با توجه به ميزان درآمد، ثروت يا مصرف خود ماليات پرداخت مي‌کنند و درنهايت در اين سيستم‌ها، ماليات به يک عنصر مثبت اثرگذار در نظام ساماندهي اجتماعي تبديل شده است. بررسي شواهد آماري موجود در نظام مالياتي کشور و مقايسه نسبي آن با ساير کشورها، به خوبي نشان داد که شکافي ميان وضعيت موجود نظام مالياتي در اقتصاد ايران با شرايط مطلوب آن وجود دارد. اين انحراف از شرايط بهينه، با شناسايي مشکلات حاکم در اين نظام و ريشه‌هاي آن و سپس تلاش براي رفع هر يک، قابل حذف است.
يکي از اصلي‌ترين راه‌هاي موجود براي رفع مشکل يادشده، فرهنگ‌سازي و ارائه تصويري شفاف از موضوع ماليات و نتايج حاصل از پرداخت ماليات براي افراد جامعه است. براي مردم هر جامعه‌اي، اين موضوع مهم است که دلايل اخذ ماليات را بفهمند و بخش‌هايي که ماليات وصول‌شده، در آن به‌کار گرفته مي‌شود را مشاهده کنند. به هر اندازه که ماليات عينيت داشته باشد و مردم شاهد توسعه عمران و آباداني و نيز سرويس‌ها و خدمات عمومي از محل ماليات باشند، انگيزه بيشتري براي پرداخت ماليات خواهند داشت؛ زيرا به‌طور حتم، عدم شفافيت مخارج دولت، در ماليات‌گريزي و عدم تمکين کافي و مطلوب مؤديان مالياتي مؤثر است.
با توجه به اهميت اخلاق در جوامع، اصول اخلاقي در سازمان‌ها، اصول راهنما براي تصميم‌گيري و رفتارها خواهند بود. در برخي شرکت‌ها ضمن تهيه فهرست‌هايي طولاني از شاخص‌هاي اخلاقي، پست مديريتي خاصي را براي نظارت بر اصول اخلاقي و رعايت آن به‌وجود آورده‌اند. اخلاق مي‌تواند به ارتقاي سطح خوش‌بيني، اعتماد و همبستگي اجتماعي کمک کند، يعني بايد رعايت شاخص‌هاي اخلاقي و استانداردهاي رفتاري در سازمان‌هاي بخش عمومي را، عامل اصلي و مهم در حفظ و ارتقاي مشروعيت حکومت‌ها و دولت‌ها تلقي کرد.
آنچه در اين ميان مهم به نظر مي‌رسد، اختلاف در باورها و ديدگاه‌هاي اجتماعي ملت‌ها است. استانداردهاي اخلاقي رفتار بين افراد، به علت تفاوت در اهداف و ارزش‌هاي عقلايي متناسب با افراد، متفاوت و اين ديدگاه‌هاي رفتاري، به‌واسطه تفاوت در زمان، مکان، اقتصاد، قوميت، فرهنگ، اجتماع و شرايط متغير است. نظر به اينکه در بيشتر جوامع، دولت‌ها سعي بر دروني کردن ارزش‌ها در ميان افراد براي اجراي قوانين و مقررات حاکم دارند، بين اخلاق و قانون تفاوتي قائل نمي‌شوند، درحالي‌که اخلاق، چيزي است که با رفتارهاي ناشي از قانون متفاوت است. رفتار قانوني ريشه در مجموعه‌اي از اصول و مقرراتي دارد که نوع عمل افراد را مشخص مي‌کند و عموماً مورد قبول جامعه است. اين مقررات لازم‌الاجرا بوده و در صوت لزوم در دادگاه‌ها اعمال مي‌شوند، اما اصول اخلاقي بيشتر مربوط به رفتارهايي مي‌شوند که زير پوشش مقررات قانوني قرار نمي‌گيرند. استفاده از معيارهاي اخلاقي و رفتاري، نه‌تنها موجب اصلاح اخلاق حرفه‌اي، بلکه موجب تعالي اخلاقي افراد در حوزه‌هاي ديگر نيز مي‌شود.
با توجه به اينکه افزايش تمکين مالياتي، يکي از راه‌هاي افزايش درآمدهاي مالياتي و تحقق اهداف دولت است و پرداخت ماليات واقعي و داوطلبانه، درگرو آشنايي ماليات‌دهندگان با وظايف و تعهدات آنها است، نکته مهم در اين رابطه، بسترسازي مناسب براي افزايش اعتماد نسبت به عملکرد و مشارکت با سازمان‌هاي مالياتي است. به نظر مي‌رسد با توسعه روزافزون اينترنت و گسترش خدمات اطلاعاتي و ارتباطي، زمان آن فرا رسيده تا با بهره‌گيري از فضاي موجود، براي افزايش آگاهي و مشارکت کامل مؤديان، گام مؤثري برداشته شود. در حرفه ماليات، اين نکته بايد مدنظر قرار گيرد که مميزان و مؤديان مالياتي به‌صورت مشترک، وظيفه ارتقاي جايگاه نظام مالياتي را برعهده دارند.
فرهنگ‌سازي پرداخت داوطلبانه و تمکين مؤديان از طريق وب‌سايت‌هاي مشخص، نهادينه کردن پرداخت ماليات از طريق رسانه‌ها و تبيين وظايف مؤديان و دولت‌ها در ارتباط با موضوع ماليات، مي‌تواند بر پذيرش ماليات و چرايي آن تأثير بسزايي داشته و موجبات رشد نظام مالياتي را فراهم آورد.
امروزه رعايت نشدن برخي معيارها و ارزش‌هاي اخلاقي، نگراني‌هايي را در بخش‌هاي دولتي و غيردولتي به‌وجود آورده است. يک سازمان، هر اندازه به ارزش‌هاي محوري، قرابت و نزديکي خود را نشان دهد، سازماني اخلاقي محسوب مي‌شود. اين ارزش‌ها بايد در اقدامات عملي کارکنان مشاهده شود تا سازمان اخلاقي تلقي شود. با توجه به اينکه اساس و بناي نظام مالياتي، تنها با مشارکت جامع و کامل افراد يک جامعه استحکام مي‌يابد، در نظر داشتن شرايط و وضعيت آنها نيز داراي اهميت وي‍ژه‌اي است که بدون آن، پايه‌هاي همکاري و مشارکت مردم با نظام مالياتي دچار تزلزل خواهد شد. همچنين در ارتباط با تدوين قوانين و مقررات مربوط به ماليات، بايد نرخ‌هاي مالياتي و درآمدهاي مشمول ماليات، با توانايي افراد در پرداخت ماليات تناسب داشته باشد، زيرا تدوين قوانين نامناسب در اين حوزه، به ماليات‌گريزي دامن مي‌زند.
درمقابل، تدوين قوانين مالياتي مناسب و مکانيزه کردن سيستم‌هاي مالياتي، اطلاع‌رساني مناسب در بحث اعمال قوانين مالياتي و فرهنگ‌سازي اخلاق مالياتي لازم در اين خصوص، مي‌تواند موجب بسترسازي مناسب براي ارتقاي تمکين در ارتباط با ماليات شود.

100 روز صد اقدام سی و هفتمین اقدام

100 روز صد اقدام سی و هفتمین اقدام

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان کرمان ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذیربط، مجموعه‌ای از اقدامات اثربخش و تاثیرگذار در رعایت حقوق شهروندی دولت...

100 روز صد اقدام سی و ششمین اقدام

100 روز صد اقدام سی و ششمین اقدام

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان کرمان ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذیربط، مجموعه‌ای از اقدامات اثربخش و تاثیرگذار در رعایت حقوق شهروندی دولت...

100 روز صد اقدام سی و پنجمین اقدام

100 روز صد اقدام سی و پنجمین اقدام

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان کرمان ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذیربط، مجموعه‌ای از اقدامات اثربخش و تاثیرگذار در رعایت حقوق شهروندی دولت...

100 روز صد اقدام سی و چهارمین اقدام

100 روز صد اقدام سی و چهارمین اقدام

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان کرمان ، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذیربط، مجموعه‌ای از اقدامات اثربخش و تاثیرگذار در رعایت حقوق شهروندی دولت...

رییس جمهور: رعایت عدالت و شفافیت را لازمه تقویت فرهنگ مالیاتی است.

------------------------------------------------------------------------------

 رییس جمهوربر اجرای الکترونیکی محاسبه و اخذ مالیات به عنوان گام مهمی در جلب اعتماد مردم، عدالت مالیاتی، شفافیت و سلامت نظام مالیاتی تاکید کرد

------------------------------------------------------------------------------

رییس جمهور: اقتصاد سالم نیازمند حرکت به سمت تامین مالی هزینه های دولت با کاهش اتکا به نفت است.

------------------------------------------------------------------------------

 دکتر روحانی : ما باید به گونه ای عمل کنیم که با افزایش سهم مالیات ها در بودجه دولت، بودجه مورد نیاز تحقق یابد.

-------------------------------------------------------------------------------

دکتر روحانی: در شرایط طبیعی، جامعه ای که از خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و امنیتی و سایر خدمات بهره مند می شود، هزینه دریافت این خدمات را نیز می پردازد.

------------------------------------------------------------------------------

رییس جمهوری با تاکید بر تقویت فرهنگ مالیاتی، همه نهادهای آموزشی، تبلیغی و به ویژه صدا و سیما را به تلاش برای تقویت این فرهنگ توصیه نمود.

----------------------------------------------------------------------------

دکتر روحانی رعایت عدالت و شفافیت را لازمه تقویت فرهنگ مالیاتی دانست و بر اجرای الکترونیکی محاسبه و اخذ مالیات به عنوان گام مهمی در جلب اعتماد مردم، عدالت مالیاتی، شفافیت و سلامت نظام مالیاتی تاکید کرد.

---------------------------------------------------------------------------

رییس جمهوری: در شرایطی که برای تسریع در رونق اقتصادی تلاش می کنیم، نباید نرخ مالیات افزایش یابد و در عوض توسعه پایه مالیاتی و دایره شمول مالیات دهندگان در دستور کار قرار گیرد.

-------------------------------------------------------------------------------

رییس جمهور: توفیق در استقرار نظام مالیاتی موفق را در گرو همکاری همه سازمان ها و دستگاه های اجرایی است.

 

 

 

1 - منظور از وراث طبقه دوم و طبقه سوم چه كساني است ؟  

وراث طبقه دوم عبارتند از : اجداد , برادر , خواهر و اولاد آنها

وراث طبقه سوم عبارتند از : عمو , عمه , دايي , خاله و اولاد آنها

 

 2- آيا درآمد مشمول ماليات ابرازي از فعاليتهاي توليدي و معدني در واحدهاي توليدي يا معدني در بخشهاي تعاوني و خصوصي از ماليات معافند؟  

درآمد مشمول ماليات ابرازي ناشي از فعاليت‌هاي ‌توليدي و معدني در واحدهاي توليدي يا معدني در بخش‌هاي ‌تعاوني و خصوصي که از اول سال 1381 به بعد از طرف‌ وزارتخانه‌هاي ذيربط براي آنها پروانه بهره برداري صادر يا قرارداد استخراج و فروش منعقد مي‌شود، از تاريخ شروع بهره برداري يا استخراج به ميزان هشتاد درصد (80%) و  به  مدت چهار سال و در مناطق کمتر توسعه يافته به ميزان   صد درصد (100%)  و به مدت ده ‌سال از ماليات موضوع مادة (105) اين قانون معاف هستند.ومعافيت‌هاي موضوع اين ماده شامل درآمد واحدهاي توليدي و معدني مستقر در شعاع يکصد و بيست‌کيلومتري مرکز تهران و پنجاه کيلومتري مرکز اصفهان و سي‌ کيلومتري مراکز استانها و شهرهاي داراي بيش از سيصد هزار نفر جمعيت بر اساس آخرين سرشماري  نخواهد بود.

 

 3- براساس چه قرائني تشخيص درآمد مشمول ماليات بطور علي الرأس انجام مي شود؟  

قرائن مالياتي عبارتست از عواملي که در هر رشته  از مشاغل با توجه به موقعيت شغل براي تشخيص درآمد مشمول ماليات به ‌طور علي‌الرأس به‌کار مي‌رود و فهرست آن به ‌شرح زير مي‌باشد:

1 ـ خريد سالانه‌.

2 ـ فروش سالانه‌.

3 ـ درآمد ناويژه‌.

4 ـ ميزان توليد در کارخانجات‌.

5 ـ ارزش حق واگذاري محل کسب‌.

6 ـ جمع کل وجوهي که بابت حق ‌التحرير و حق‌الزحمة وصول ‌عوارض و مصرف تمبر عايد دفترخانة اسناد رسمي مي‌شود يا ميزان تمبر مصرفي آنها.

7 ـ ساير عوامل به تشخيص کميسيون تعيين ضرايب‌.

 

 4- ضرائب مالياتي يعني چه ؟  

ضرائب مالياتي ارقام مشخصه اي هستند كه حاصل ضرب آنها در قرينه مالياتي در موارد تشخيص علي الرأس درآمد مشمول ماليات تلقي مي شود.  

5 - اعطاي تسهيلات بانكي به صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقي و ساير موسسات اعتباري منوط به اخذ چه گواهي هاي ازسازمان مالياتي كشوراست؟  

1- گواهي پرداخت يا ترتيب پرداخت بدهي مالياتي قطعي شده

2- گواهي اداره امور مالياتي مربوطه , مبني بر وصول نسخه اي از صورتهاي مالي ارائه شده به بانكها و ساير موسسات اعتباري .  

 

 6- آيا تجديد يا تمديد كارت بازرگاني و يا پروانه كسب يا كار اشخاص حقيقي و حقوقي بدون ارائه گواهي از اداره امورمالياتي امكان پذير است ؟  

حـکم مـاده (186) قـانـون مـاليات هـاي مـستقيم، عام و لازم الاجرا مي باشد. لذا تحت هر شرايط، صدور يا تمديد يا تجديد کارت بازرگاني و پروانه کسب يا کار براي متقاضيان، از سوي مراجع ذيربط، بدون اخذ گواهي مربوط(حتي بعد از سپري شدن 15 روز مهلت تعيين شده)مغاير با قانون بوده و در صورت عدم رعايت حکم ماده موصوف اشخاص مسئول در صدور کارت بازرگاني يا پروانه کسب،نسبت به پرداخت ماليات هاي مزبور با مؤدي مسئوليت تضامني خواهند داشت. ادارات امور مالياتي مکلفند در صورت برخورد با اين قبيل موارد با هماهنگي اداره کل امور مالياتي ذيربط، وفق قسمت اخير ماده 186 قانون ماليات هاي مستقيم، بدهي مالياتي را از مسئولان صدور کارت بازرگاني يا پروانه کسب، مطالبه نمايند.

  

7 - بهاي ماترك متوفي براي تعيين ماليات برارث (مثل بهاي مغازه , مستغلات و خودرو ... ) چگونه محاسبه مي شود؟  

  حق واگذاري محل براساس دريافتي مالك يا صاحب حق يا ارزش موقعيت تجاري و طبق ماده32 ق . م م مأخذ ارزيابي املاک اعم از عرصه يا اعيان، ارزش معاملاتي ملک با رعايت تبصره (1) ماده (59) اين قانون در زمان فوت بوده و مأخذ ارزيابي ساير اموال و حقوق مالي متوفي، ارزش آن ها در تاريخ فوت خواهد بود.

 8- مالك آپارتمانها تا چه متراژ از ماليات اجاره مسكوني معاف است ؟

درآمد هر شخص ناشي از اجاره واحد يا واحدهاي مسكوني در تهران تا مجموع يكصد و پنجاه متر مربع زير بناي مفيد و در ساير نقاط تا مجموع دويست متر مربع زير بناي مفيد از ماليات بر درآمد ناشي از اجاره املاك معاف مي باشد. 

 

9 - نرخ ماليات بر حق واگذاري (سرقفلي ) مغازه چقدر است ؟  

انتقال حق واگذاري محل به مأخذوجوه دريافتي مالك يا صاحب حق و به نرخ دو درصد  ۲% در تاريخ انتقال از طرف مالكان عين يا صاحبان حق مشمول ماليات مي باشد. 

10 - درزمان خريد مغازه اي از نظر ماليات به چه چيزي بايد توجه كرد ؟  

  در صورت خريد مغازه بايد اطمينان حاصل نمودكه  فروشنده  ماليات نقل و انقال و سرقفلي مغازه را پرداخت نمايد. ومفاصا حساب (ماده 187) از اداره امور مالياتي  اخذ گردد.

11 - اگر چنانچه مامورمالياتي , مالياتي بيش از درآمد مغازه اي را تشخيص دهد و برگ تشخيص صادر كند چه بايد كرد ؟  

چنانچه مؤدي نسبت به آن معترض باشد مي تواند ظرف سي روز از تاريخ ابلاغ شخصا يا به وسيله وكيل تام الاختيار خود به اداره امور مالياتي مراجعه و با ارايه دلايل و اسناد ومدارك كتباً تقاضاي رسيدگي مجدد نمايد. 

 

 12- براساس قانون جديد مالياتهاي مستقيم , فرصت تسليم اظهارنامه چه تاريخي مي باشد؟  

نوع اظهارنامه

 

اشخاص حقوقي

حق واگذاري محل و نيز مؤديان موضوع ماده ۷۴ اين قانون

 

املاك

 

ارث

 

مشاغل

 

درآمداتفاقي

مهلت تسليم

حداكثرتا چهارماه پس از سال مالياتي

تا سي روز پس از انجام معامله

تا آخر تيرماه سال بعد

ظرف شش ماه از تاريخ فوت متوفي

تا آخر تيرماه سال بعد

تا آخر ارديبهشت ماه سال بعد و در ساير موارد ظرف سي روز از تاريخ تحصيل درآمد يا تعلق منافع

 

 

 13- معافيت شغلي از ماليات كم مي شود يا از درآمد مشمول ماليات ؟  

درخصوص مشاغل از درآمدمشمول بدين صورت كه درآمد سالانه مشمول ماليات مؤديان كه اظهارنامه مالياتي خود را طبق مقررات در موعدمقرر تسليم كرده اند تا ميزان معافيت موضوع ماده۸۴  اين قانون از پرداخت ماليات معاف و مازاد آن به نرخ هاي مذكور در ماده۱۳۱  اين قانون مشمول ماليات خواهد بود.  

14 - اگر به علت عدم اطلاع از قانون رأي بدوي قطعي شده باشد و به آن اعتراضي نشده باشد آيا راهي براي رسيدگي به ماليات صادره پس از قطعيت آن وجود دارد ؟   

جهل به قانون رافع مسئوليت نمي باشد ولي با اين حال در قانون مالياتها طبق ماده 251 مكرر اگر مالياتي قطعي شده باشد و در مرجع ديگري قابل طرح نباشد و به ادعاي غير عادلانه بودن ماليات مستندا به مدارك و دلائل كافي از طرف مودي شكايت و تقاضاي تجديد رسيدگي شود, وزير اموراقتصادي و دارايي مي تواند دستور تجديد رسيدگي از طرف هيأتي سه نفره به انتخاب خود را صادر نمايد.

 

 

15 - اثاث البيت محل سكونت از نظر مالياتي جزء ماترك متوفي محسوب مي شود؟  

اثاث البيت محل سكونت از نظر مالياتي جزو ماترك متوفي محسوب نخواهد شد.

 

 16- آيا اقاله ملك مورد انتقال مشمول ماليات مي شود؟  

اگر اقاله تا شش ماه بعد از انجام معامله انجام شود مشمول ماليات نقل و انتقال نمي شود.

  

17 - اگر بر اساس حكم دادگاه , مستأجر از مالك سرقفلي دريافت كند , پرداخت ماليات سرقفلي برعهده مستأجر است يا فروشنده ؟  

  طبق نص صريح ماده 59 قانون مالياتهاي مستقيم دريافتي مالک يا صاحب حق بابت حق واگذاري محل مشمول ماليات مي باشد لذا با توجه به حكم دادگاه مبني بر اينكه دريافت سرقفلي توسط مستاجر صورت گيرد ماليات نيز توسط مستاجر پرداخت ميگردد.

18 - نرخ ماليات بردرآمد حقوق چقدر است ؟  

نرخ ماليات بر درآمد حقوق در مورد کارکنان وزارتخانه ها و موسسات،و ساير دستـگاههاي دولتي موضوع مواد(1) و (2)و قسمت اخير ماده(5) قانون مديريت خدمات کشوري و نيز ساير دستگاههاي اجرائي موضوع ماده (5) قانون مديريت خدمات کشوري و ماده (5) قانون محاسبات عمومي در صورت اجراي فصل دهم قانون مديريت خدمات کشوري و اصلاحات و الحاقات بعدي آن، قضات، اعضاي هيأت علمي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و تـحـقيـقاتي پس از کـسر مـعافيت‌هـاي مـقرر در اين قانون به نرخ  مقطوع ده درصد(10%) و در مورد ساير حقوق بگيران نيز پس از کسر معافيت‌هاي ‌مقرر در اين قانون تا مـبلغ چهل و دو ميليون (42000000) ريال بـراي سـال 88 بـه‌نـرخ ده درصد (10%) و نسبت به  مازاد آن به نرخ‌هاي  مقرر در مادة ‌(131) اين قانون خواهد بود.  

19 - زبان حاصل از تسعير نرخ ارز آيا هزينه قابل قبول مي باشد؟  

اگر براساس اصول متداول حسابداري و اتخاذ تصميم يكنواخت طي سالهاي مختلق از طرف مودي مي باشد مورد قبول است .

 

 20- آيا جانبازان انقلاب از ماليات بر حقوق معافند؟‌  

بله – با توجه به بند 14 ماده 91 قانون مالياتهاي مستقيم درآمد حقوق جانبازان از ماليات بر حقوق معاف است .

  

 21- آيا مي توان از راي هيئت حل اختلاف مالياتي به شوراي عالي مالياتي شكايت كرد ؟  

بله , در اينصورت بايد شخص شاكي به ميزان مبلغ مورد راي در مورد ماليات وجه نقد يا تضمين بانكي بسپرد و يا وثيقه ملكي يا ضامن معتبر معرفي كند .  

 

 22- اگر راي هيئت حل اختلاف مالياتي توسط ديوان عدالت اداري نقض شود وظيفه حوزه مالياتي چيست ؟  

پرونده در اين صورت بايد مجدداً در هيئت حل اختلاف مالياتي ديگري رسيدگي شود .

  

23 - ماليات نقل و انتقال سهام چقدر است ؟  

1-ازهرنقل وانتقال سهام وسهم الشرکه وحق تقدم ‌سهام وسهم الشرکة شرکا درسايرشرکتها ماليات مقطوعي به‌ميزان چهار درصد(4%) ارزش اسمي آنها وصول مي‌شود.

2-از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ايراني و خارجي در بورس ها يا بازارهاي خارج از بورس داراي مجوز،ماليات مقطوعي به ميزان نيم درصد(5/0%) ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد و از اين بابت وجه ديگري به عنوان ماليات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و ماليات بر ارزش افزوده خريد و فروش مطالبه نخواهد شد.

 

 

24 - هزينه نرم افزاري تا چند سال قابل استهلاك است ؟  

اين هزينه ها حداكثر تا پنج سال قابل استهلاك است .

 

 25- سود سپرده بانكي مشمول ماليات مي شود؟  

سود يا جوايز متعلق به حساب‌هاي پس‌انداز و سپرده‌هاي‌ مختلف نزد بانکهاي‌ايراني يا مؤسسات اعتباري غيربانکي مجاز معاف و اين معافيت شامل سپرده‌هايي که بانکها يا مؤسسات اعتباري‌غيربانکي مجاز نزد هم مي‌گذارند نخواهد بود.  

 

 26- هزينه مربوط به تعميردارايي ثابت جزء هزينه هاي قابل قبول است ؟  

بله درصورتكه مخارج تعمير و نگاهداري ماشين آلات و لوازم كار و تعويض قطعات يدكي كه به عنوان تعمير اساسي تلقي نگردد. 

  27- ضريب ماليات مشاغل را چه كسي تعيين مي كند؟  

براي تعيين ضرايب هر سال کميسيوني مرکب از نمايندگان سازمان امور مالياتي کشور و  بانک مرکزي جمهوري‌ اسلامي ايران و نمايندة شوراي مرکزي اصناف در مورد اصناف و نمايندة نظام پزشکي در مورد مشاغل وابسته به پزشکي و نمايندة ‌اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در مورد ساير مشاغل در سازمان امور مالياتي کشور تشکيل مي‌شود 

 28- مهلت مرور زمان مالياتي در مورد آندسته از مودياني كه در موعد مقرر اظهارنامه نداده اند چند سال است ؟  

نسبت به مؤديان ماليات بردرآمد كه درموعدمقرر از تسليم اظهارنامه منبع درآمد خودداري نموده اند يا اصولا طبق مقررات اين قانون مكلف به تسليم اظهارنامه در سررسيد پرداخت ماليات نيستند مرور زمان مالياتي پنج سال از تاريخ سررسيد پرداخت ماليات مي باشد و پس از گذشتن پنج سال مذكور ماليات متعلق قابل مطالبه نخواهد بود مگر اينكه ظرف اين مدت درآمد مؤدي تعيين و برگ تشخيص ماليات صادر و حداكثر ظرف سه ماه پس از انقضاي ۵ سال مذكور برگ تشخيص صادر به مؤدي ابلاغ شود.  

29 - جريمه عدم تسليم اظهارنامه مالياتي در مورد اشخاص حقوقي چه مبلغي است ؟  

عدم تسليم اظهارنامه توسط اشخاص حقوقي موجب تعلق‌ جريمه‌اي معادل چهل درصد (40%) ماليات متعلق مي‌گردد و مشمول بخشودگي نمي‌شود. 

 30- آيا اگر ماليات سال هاي بعد را بطور علي الحساب در حال حاضر بپردازيم تسهيلاتي در پي خواهد داشت ؟  

علي الحساب پرداختي بابت ماليات عملکرد هرسال مالي قبل از سر رسيد مقرر در اين قانون براي پرداخت ماليات ‌عملکرد موجب تعلق جايزه‌اي معادل يک درصد (1%) مبلغ ‌پرداختي به ازاي هر ماه تا سر رسيد مقرر خواهد بود که از ماليات‌ متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد. 

 31 - جريمه عدم تسليم به موقع ليست حقوق در هر ماه چه قدر مي باشد ؟  

جريمه عدم تسليم ليست حقوق در موعد مقرر برابر با 2% حقوق پرداختي خواهد بود .

  

 32- جريمه مدير تصفيه در صورت عدم تسليم اظهارنامه ماده 114 چه ميزان است ؟  

تسليم اظهارنامه ماده 114 ق.م.م ازوظايف مديرتصفيه نمي باشد.لذا طبق تبصره ماده 118 ق.م.م آخرين مديران شخص حقوقي در صورت عدم تسليم ‌اظهارنامه موضوع مادة(114) اين قانون يا تسليم اظهارنامه خلاف ‌واقع و مديران تصفيه در صورت عدم رعايت مقررات موضوع مادة(116) ‌اين قانون و اين ماده و ضامن يا ضامن‌هاي شخص حقوقي و شرکاي ضامن (موضوع قانون تجارت‌) متضامناً و کلية کساني که ‌دارايي شخص حقوقي بين آنان تقسيم گرديده به نسبت سهمي که از دارايي شخص حقوقي نصيب آنان شده است مشمول پرداخت ‌ماليات و جرايم متعلق به شخص حقوقي خواهد بود به شرط آن که ‌ظرف مهلت مقرر در مادة(157) اين قانون از تاريخ  درج آگهي انحلال در  روزنامة رسمي کشور مطالبه شده باشد.

  

 33- اگر شركتي اظهارنامه مالياتي تسليم نكند مي تواند از معافيتهاي قانوني استفاده كند ؟  

عدم تسليم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زيان در دورة معافيت  موجب عدم استفاده از معافيت  مقرر در سال‌ مربوط خواهد شد. وهمچنين  در اجراي حکم تبصره (2) ماده(119) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، تسليم اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر قانوني شرط برخورداري از هر گونه معافيت مالياتي مي باشد، لذا کليه اشخاصي که طبق مقررات قانون مالياتهاي مستقيم ملزم به تسليم اظهارنامه مالياتي مي باشند، چنانچه نسبت به تسليم اظهارنامه مالياتي سنوات 1390 لغايت 1394(سالهاي اجراي قانون برنامه پنجم) در موعد مقرر قانوني اقدام ننمايند، مشمول برخورداري از معافيتهاي مقرر قانوني (به استثناي صاحبان مشاغل وسايل نقليه عمومي موضوع جزء (پ) بند 78 قانون بودجه سال 90) نخواهند بود. مقررات مذکور شامل مؤدياني که مکلف به تسليم اظهارنامه مالياتي نمي باشند مانند درآمد اشخاص حقيقي بابت فعاليت هاي کشاورزي و درآمد حقوق کارکنان نمي باشد.

 34- آيا عدم ثبت يك سند از روي سهو در دفاتر مالي باعث رد دفتر مي شود ؟  

طبق بند 2 ماده 20 آيين نامه نگهداري دفاتر عدم ثبت يك يا چند فعاليت مالي به شرط احرازدر دفاتر مورد رد دفاتر خواهد شد .

 

 35- آيا 5% ماليات تكليفي كه در هر پرداخت كسر مي شود ماليات قطعي مودي است ؟  

خير , طبق ماده 104 قانون مالياتهاي مستقيم 5% به عنوان علي الحساب ماليات مودي كسر مي شود. وبرابر بخشنامه شماره 200/20000 مورخ 01/10/91 موضوع اصلاح ماده (9) قانون حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تأمين نيازهاي کشور و تقويت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالياتهاي مستقيم ،نرخ علي الحساب ماده موضوع ماده 104 قانون مالياتهاي مستقيم را از پنج درصد (5%) به سه درصد (3%) کاهش داده و مهلت وجوه کسر شده به حسابهاي تعيين شده از طرف سازمان امور مالياتي را براي هر ماه حداکثر تا پايان ماه بعد مقرر نموده است ضمناً‌همانگونه که در قسمت اخير بخشنامه فوق الاشاره تصريح گرديده است از تاريخ لازم الاجرا شدن قانون ياد شده (25/06/1391) اشخاص موضوع صدر ماده 104 قانون مالياتهاي مستقيم مکلفند در هر مورد که بابت امور مصرح در ماده مذکور و موارد الحاقي در اجراي تبصره 5 آن، وجوهي را پرداخت مي نمايند سه درصد 3% آن را به عنوان علي الحساب ماليات مؤدي (دريافت کننده وجوه) کسر و حداکثر تا پايان ماه بعد به حسابهاي تعيين شده واريز و رسيد آن را به مؤدي تسليم نمايند. بنابراين کسر و ايصال علي الحساب ماليات توسط کارفرمايان از وجوه پرداختي از تاريخ 25/06/1391 به بعد فارغ از تاريخ برگزاري مناقصه و يا انعقاد قرارداد موضوع ماده (7) قانون صدرالذکر خواهد بود.

 

  36- آيا دفاتر روزنامه و كل بايد با خودنويس تحرير گردد ؟  

برابرتبصره 2 ماد2 آئين نامه تحريردفاترنوشتن دفاتر با وسايلي که به سهولت قابل محو است (مانند مواد گرافيت) ممنوع است.  

 37- اگر شخصي خريدهايي از شركتي داشته باشد ولي مثلاً‌ سال بعد به دلايلي خريدهاي خود را متوقف كند وضعيت مالياتي او در سال مزبور چگونه خواهد بود ؟  

هر فرد براساس درآمدي كه در شغل خود دارد و با درنظر گرفتن هزينه هاي مربوط به آن , براساس ضرايب مالياتي دفترچه ضرايب , درآمد مشمول مالياتش تعيين مي شود و اشخاص حقيقي هم اگر دفتر مشاغل و هزينه داشته باشند و تمام فاكتورهاي خريد و فروش آنها نيز ضميمه آن دفتر باشد. حوزه مالياتي با بررسي دفتر مزبور و صحت و سقم مدارك مزبور تعيين ماليات و درآمد مشمول را انجام مي دهد . اگر در سالي درآمد شخصي كمتر شده باشد بالطبع ماليات او نيز كمتر مي شود.

  38- نرخ ماليات برنقل و انتقال مستغلات چقدر است ؟  

نقل و انتقال قطعي املاک به مأخذ ارزش معاملاتي و به نرخ پنج درصد (5%) و همچنين چنانچه براي مورد معامله ارزش معاملاتي تعيين‌ نشده باشد، ارزش معاملاتي نزديکترين محل مشابه مبناي محاسبه ‌ماليات خواهد بود.

 

 39 - بدهكاران ماليات با چه ميزان بدهي ممنوع الخروج مي شوند؟  

وزارت امور اقتصادي و دارايي يا  سازمان امور مالياتي کشور  مي‌تواند  از خروج  بدهکاران مالياتي که ميزان بدهي ‌قطعي  آنها از ده  ميليون (10,000,000) ريال بيشتر است از کشور جلوگيري نمايد. 

 40 - در صورتي كه مامور مالياتي , مالياتي مختوم شده را مجدداً‌ مورد اقدام قرار دهد چه مجازاتي براي او در نظر گرفته شده است ؟  

مأموران مالياتي که امر مالياتي مختوم را مجدداً  مورد اقدام قرار دهند به موجب حکم هيأت عالي انتظامي به انفصال از خدمات ‌دولت از يک الي چهار سال محکوم مي‌شوند.  

 41- اگر مامور مالياتي بر اثر مسامحه و غفلت موجب مشمول مرور زمان شدن و يا غيرقابل وصول شدن ماليات گردد به چه مجازاتي محكوم مي شود؟  

در مواردي که ماليات مؤديان بر اثر مسامحه و غفلت  مأموران مالياتي مشمول مرور زمان يا غيرقابل وصول گردد جز در مورد اظهارنامه‌هايي که در اجراي مادة( 158) اين قانون رسيدگي به آن ‌الزامي نيست مقصر به موجب رأي هيأت عالي انتظامي از خدمات ‌مالياتي برکنار و حسب مورد به مجازات متناسب مقرر در قانون‌ رسيدگي به تخلفات اداري محکوم خواهد شد.

ضمناً نسبت به زيان وارده به دولت به ميزاني که شوراي عالي ‌مالياتي تشخيص مي‌دهد متخلف مسئوليت مدني داشته و وسيلة ‌دادستان انتظامي مالياتي در دادگاه‌هاي حقوقي دادگستري به اين ‌عنوان دعواي جبران ضرر و زيان اقامه خواهد شد و در صورت ‌وجود سوء نيت متهم وسيلة دادستاني انتظامي مالياتي مورد تعقيب‌ جزايي قرار خواهد گرفت‌.

 

 42- اگر مامور مالياتي يا نمايندگان هيئت هاي حل اختلاف مالياتي از روي تعمد يا مسامحه بدون توجه به اسناد و مدارك مودي و بدون تحقيقات كافي درآمد مالياتي او را تعيين كنند چه مجازاتي دارند ؟  

هرگاه بعد از تشخيص ماليات و غير قابل اعتراض بودن آن ‌معلوم شود که مأموران مالياتي و نمايندگان سازمان امور مالياتي کشور عضو هيأت حل اختلاف مالياتي از روي تعمد يا مسامحه‌ بدون توجه به اسناد و مدارک مؤدي و بدون تحقيقات کافي درآمد مؤدي را کمتر يا بيشتر از ميزان واقعي تشخيص داده‌اند، علاوه برجبران خسارت وارده به ميزاني که شوراي عالي مالياتي تعيين ‌مي‌نمايد متخلف به مجازات اداري حداقل سه ماه و حداکثر پنج ‌سال انفصال از خدمات دولتي محکوم خواهد شد.  

 43- اگر مودي مالياتي پس از ابلاغ برگ اجرايي در مورد مقرر ماليات مورد مطالبه را كلاً پرداخت نكند و يا ترتيب پرداخت آن را به اداره امور مالياتي ندهد چه مي شود؟‌  

هرگاه مؤدي پس از ابلاغ برگ اجرايي در موعد مقرر ماليات مورد مطالبه را کلاً پرداخت نکند يا ترتيب پرداخت آن را به ‌ادارة امور مالياتي ندهد به اندازة بدهي مؤدي اعم از اصل‌ و جرايم متعلق به اضافة ده درصد بدهي از اموال منقول يا غيرمنقول و مطالبات مؤدي توقيف خواهد شد. 

 44- اگر برگ تشخيص ماليات اشتباهاً به اسم كس ديگري صادر شده باشد چه كار بايد كرد ؟  

طبق تبصره ماده 157 قانون مالياتهاي مستقيم در مواردي که ماليات به هر علت از غير مؤدي مطالبه ‌شده باشد پس از تأييد  مراتب از طرف هيأت حل اختلاف مالياتي ‌مطالبه ماليات از غير مؤدي در هر مرحله‌اي که باشد کان لم يکن‌تلقي مي‌گردد و در اين صورت ادارة  امور مالياتي مکلف است بدون ‌رعايت مرور زمان موضوع  اين ماده  ظرف يک سال از تاريخ  صدور رأي هيأت  مزبور، ماليات  متعلق  را از مؤدي واقعي مطالبه نمايد و گرنه مشمول مرور  زمان خواهد بود

 

لینک های مفید

     

مودیان بدانند

تصویب آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 5 ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم

تصویب آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 5 ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم

قابل توجه وزارتخانه  ها, دستگاه های دولتی, شرکت های دولتی,...

تغییرات نحوه ارسال فهرست صورت معاملات فصلی

تغییرات نحوه ارسال فهرست صورت معاملات فصلی

قابل توجه مودیان محترم مالیاتی تغییرات نحوه ارسال فهرست صورت...

ماليات بر ارزش افزوده را بهتر بشناسيم

ماليات بر ارزش افزوده را بهتر بشناسيم

ماليات بر ارزش افزوده در دهه هاي اخير مورد پذيرش...

ماليات و رونق اقتصادي

ماليات و رونق اقتصادي

ماليات به عنوان مهم ترين ابزار سياست مالي دولت در...

افراد آنلاین

ما 29 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آمار بازدیدکنندگان سایت

272915
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
771
759
1530
267878
12553
9850
272915

آی‌پی شما: 54.163.164.67
امروز: دوشنبه، 09 اسفند 1395 - ساعت: 22:12:56